Były zawodnik jako trener personalny – czy to w ogóle ma sens?

Czy były zawodnik uprawiający przez kilkanaście lat sport na poziomie wyczynowym może z czasem stać się trenerem personalnym? Według mnie tak. Pytanie tylko jakim faktycznie będzie trenerem. Samo pojęcie „trener” niczego nie dowodzi. Sukcesy pracy trenerskiej – one mówią same za siebie.

Ze sportem jestem powiązany od małego. Mój tata rzucał oszczepem i podobnie potoczyły się moje losy. Co prawdą moją wielką miłością była gra w koszykówkę (dalej nią jest), ale całkowity sportowy rozwój jednak poszedł w kierunku rzutu oszczepem.

Czy żałuję? Nie. Wiele lat pracy, mnóstwo wyrzeczeń, kontuzje i życiowe lekcje ukształtowały mnie na osobę, która wie czego w życiu chce i kroczy swoją drogą, świadomie i uparcie dążąc do realizacji swoich celów. Nie zawsze było kolorowo. Momentami miałem już dość, ale nigdy się nie poddawałem.

Zawsze starałem się myśleć racjonalnie i na spokojnie planować to, co ma się wydarzyć. Przewidywać ewentualne problemy i rozwiązania. Wszystkie te elementy sprawiły, że przez kilkanaście lat mocnego treningu zdobyłem całkiem duży zakres wiedzy zwłaszcza praktycznej. To przekłada się na moje treningi z podopiecznymi i mocno ułatwia mi planowanie treningów.

Wracając do naszego głównego zapytania – były zawodnik może być naprawdę bardzo dobrym trenerem personalnym ale…. Zawsze jest ale… Według mnie nie może się ponieść fantazji i na pierwszym miejscu stawiać zdrowie i dobro osoby lub osób, z którymi pracuje na treningach.

Nie jest sztuką „zajechać” podopiecznego na pierwszych 2–3 treningach. Sztuką jest wprowadzić zawodnika w taki stan, że faktycznie osoba, która nie miała wcześniej nic wspólnego ze sportem wykonuje mocno skomplikowane ruchowo elementy poprawnie technicznie, jest zadowolona z faktu, że trenuje i podczas dużej treningowej intensywności sama z siebie prosi o jeszcze bardziej rozbudowany trening.

PRZECZYTAJ TAKŻE


Taki stan jest naprawdę fantastyczny i mnie jako trenera personalnego bardzo motywuje i napędza do jeszcze większej pracy. Sam wielokrotnie – zwłaszcza podczas zgrupować – byłem mocno zmęczony treningiem. Wracałem do pokoju hotelowego i nawet nie miałem siły siedzieć na łóżku. Zastanawiałem się, jak to jest możliwe, że następnego dnia wstanę i wykonam jeszcze większą pracę pomimo aktualnego zmęczenia.

Wiecie jak było? Faktycznie wstawałem i po prostu wykonywałem określone zadania. Czy było to zdrowe? Nie do końca. Trening był realizowany na pograniczu moich możliwości. Takie balansowanie jest niesłychanie niebezpieczne i w bardzo łatwy sposób można doprowadzić do kontuzji. Doskonale o tym wiem, bo wielokrotnie dochodziłem do pełnej sprawności po wielu urazach.

Jak to się ma do treningu z osobą indywidualną? Jeśli nie trenujemy na poziomie zawodowym, to nie ma potrzeby „atakowania” organizmu tak dużymi dawkami ruchu. Oczywiście określony zakres musi zostać wykonany, zmęczenie odczuwane, a po całym treningu zadowolenie z wykonanej pracy powinno objawić się w formie np. uśmiechu.

Intensywność musi być odpowiednio dozowana i powinna narastać wraz z adaptacją organizmu do wysiłku fizycznego. Trener powinien bacznie obserwować zawodnika, rozmawiać z nim, w pełni współpracować. Bez odpowiedniego przepływu informacji trening jest zagrożony pojawieniem się niechcianej kontuzji. To, jak podopieczny w danym dniu się czuje jest również bardzo istotne. Trening częściowo powinien być elastyczny i modyfikowany na bieżąco, jeśli wymaga tego sytuacja.

Jak zmienić swoje życie?

Na koniec jeszcze chciałbym poruszyć ważny element, jakim jest motywowanie zawodnika. To od trenera zależy, jak psychicznie nastawi swojego podopiecznego na realizację treningowych założeń. Trener personalny przekazuje swoją energię, pobudza, nakręca i maksymalnie „aktywuje” zawodnika do pracy, która powinna być jak najbardziej efektywna. Czasami są słabsze dni i się po prostu nie chce – ja to rozumiem, ale zawsze staram się zwłaszcza w takie dni swoich podopiecznych „nakręcić” mocą i samymi pozytywami. Jak to robię? To już moja trenerska tajemnica.

Jak widzicie faktycznie były zawodnik może być dobrym trenerem personalnym. Czy takich trenerów jest dużo? Ciężko powiedzieć. Znam wielu z całej Polski i są to ludzie z pasją oraz powołaniem. Wielu z nich wyznaje tę samą zasadę co ja – SAMO SIĘ NIE ZROBI – zgadzacie się ze mną???

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 4 najlepsze sporty dla kobiet Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens? Niedziela na Bemowie pod znakiem 11. Bieg po Nowe Życie