Były zawodnik jako trener personalny – czy to w ogóle ma sens?

Czy były zawodnik uprawiający przez kilkanaście lat sport na poziomie wyczynowym może z czasem stać się trenerem personalnym? Według mnie tak. Pytanie tylko jakim faktycznie będzie trenerem. Samo pojęcie „trener” niczego nie dowodzi. Sukcesy pracy trenerskiej – one mówią same za siebie.

Ze sportem jestem powiązany od małego. Mój tata rzucał oszczepem i podobnie potoczyły się moje losy. Co prawdą moją wielką miłością była gra w koszykówkę (dalej nią jest), ale całkowity sportowy rozwój jednak poszedł w kierunku rzutu oszczepem.

Czy żałuję? Nie. Wiele lat pracy, mnóstwo wyrzeczeń, kontuzje i życiowe lekcje ukształtowały mnie na osobę, która wie czego w życiu chce i kroczy swoją drogą, świadomie i uparcie dążąc do realizacji swoich celów. Nie zawsze było kolorowo. Momentami miałem już dość, ale nigdy się nie poddawałem.

Zawsze starałem się myśleć racjonalnie i na spokojnie planować to, co ma się wydarzyć. Przewidywać ewentualne problemy i rozwiązania. Wszystkie te elementy sprawiły, że przez kilkanaście lat mocnego treningu zdobyłem całkiem duży zakres wiedzy zwłaszcza praktycznej. To przekłada się na moje treningi z podopiecznymi i mocno ułatwia mi planowanie treningów.

Wracając do naszego głównego zapytania – były zawodnik może być naprawdę bardzo dobrym trenerem personalnym ale…. Zawsze jest ale… Według mnie nie może się ponieść fantazji i na pierwszym miejscu stawiać zdrowie i dobro osoby lub osób, z którymi pracuje na treningach.

Nie jest sztuką „zajechać” podopiecznego na pierwszych 2–3 treningach. Sztuką jest wprowadzić zawodnika w taki stan, że faktycznie osoba, która nie miała wcześniej nic wspólnego ze sportem wykonuje mocno skomplikowane ruchowo elementy poprawnie technicznie, jest zadowolona z faktu, że trenuje i podczas dużej treningowej intensywności sama z siebie prosi o jeszcze bardziej rozbudowany trening.

PRZECZYTAJ TAKŻE


Taki stan jest naprawdę fantastyczny i mnie jako trenera personalnego bardzo motywuje i napędza do jeszcze większej pracy. Sam wielokrotnie – zwłaszcza podczas zgrupować – byłem mocno zmęczony treningiem. Wracałem do pokoju hotelowego i nawet nie miałem siły siedzieć na łóżku. Zastanawiałem się, jak to jest możliwe, że następnego dnia wstanę i wykonam jeszcze większą pracę pomimo aktualnego zmęczenia.

Wiecie jak było? Faktycznie wstawałem i po prostu wykonywałem określone zadania. Czy było to zdrowe? Nie do końca. Trening był realizowany na pograniczu moich możliwości. Takie balansowanie jest niesłychanie niebezpieczne i w bardzo łatwy sposób można doprowadzić do kontuzji. Doskonale o tym wiem, bo wielokrotnie dochodziłem do pełnej sprawności po wielu urazach.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Jak to się ma do treningu z osobą indywidualną? Jeśli nie trenujemy na poziomie zawodowym, to nie ma potrzeby „atakowania” organizmu tak dużymi dawkami ruchu. Oczywiście określony zakres musi zostać wykonany, zmęczenie odczuwane, a po całym treningu zadowolenie z wykonanej pracy powinno objawić się w formie np. uśmiechu.

Intensywność musi być odpowiednio dozowana i powinna narastać wraz z adaptacją organizmu do wysiłku fizycznego. Trener powinien bacznie obserwować zawodnika, rozmawiać z nim, w pełni współpracować. Bez odpowiedniego przepływu informacji trening jest zagrożony pojawieniem się niechcianej kontuzji. To, jak podopieczny w danym dniu się czuje jest również bardzo istotne. Trening częściowo powinien być elastyczny i modyfikowany na bieżąco, jeśli wymaga tego sytuacja.

Jak zmienić swoje życie?

Na koniec jeszcze chciałbym poruszyć ważny element, jakim jest motywowanie zawodnika. To od trenera zależy, jak psychicznie nastawi swojego podopiecznego na realizację treningowych założeń. Trener personalny przekazuje swoją energię, pobudza, nakręca i maksymalnie „aktywuje” zawodnika do pracy, która powinna być jak najbardziej efektywna. Czasami są słabsze dni i się po prostu nie chce – ja to rozumiem, ale zawsze staram się zwłaszcza w takie dni swoich podopiecznych „nakręcić” mocą i samymi pozytywami. Jak to robię? To już moja trenerska tajemnica.

Jak widzicie faktycznie były zawodnik może być dobrym trenerem personalnym. Czy takich trenerów jest dużo? Ciężko powiedzieć. Znam wielu z całej Polski i są to ludzie z pasją oraz powołaniem. Wielu z nich wyznaje tę samą zasadę co ja – SAMO SIĘ NIE ZROBI – zgadzacie się ze mną???

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

American swing na wzmocnienie mięśni i utratę zbędnych kilogramów Aplikacje fitness, które warto mieć na telefonie Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Najgorsze ćwiczenia na brzuch Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić? 10-minutowy trening brzucha dla osób, które nienawidzą plank Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Ćwiczenia na poprawę kondycji fizycznej - burpees, przysiady Jak samodzielnie sprawdzić poziom tkanki tłuszczowej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Sposoby regeneracji organizmu po treningu Najpopularniejsze treningi Mel B - trening brzucha, nóg, cool down Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Najlepsze ćwiczenia na każdą partię ciała Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Tabata trening, czyli szybkie odchudzanie dla zapracowanych

Popularne w tym tygodniu:

Jak zmotywować się do ćwiczeń i odzyskać figurę po ciąży? Wywiad z Fit Matką Wariatką Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia Tygodniowy trening Ewy Chodakowskiej — wyzwanie bikini Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Najgorsze ćwiczenia na brzuch Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia 10-minutowy trening brzucha dla osób, które nienawidzą plank Bezpieczne ćwiczenia przy skróconej szyjce macicy American swing na wzmocnienie mięśni i utratę zbędnych kilogramów Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić? 7-minutowy trening, który naprawdę przynosi rezultaty